Monday, July 20, 2009

Keikhlasan YB Razali terserlah ...

Saya tertarik dengan keikhlasan YB Razali Ibrahim Naib Ketua Pemuda Malaysia merangkap Timbalan Menteri Belia & Sukan yang saya baca dalam artikel Agendadaily disini

Kesungguhan beliau untuk mendekati rakyat terutam sekali golongan belia bakal mencetus perubahan kepada hala tuju belia Malaysia masa kini sejajar pentas kepimpinan yang beliau teraju di kementerian ini bakal memberi nafas baru kepada perubahan belia yang lebih pro kerajaan. Ini yang diharapkan agar keperihatinan itu dapat diterjemahkan kepada visi 1Belia 1Malaysia yang ditekankan oleh kementerian beliau.



Saya masih ingat lagi bila mana beliau mula-mula menawarkan diri untuk bertanding jawatan no 2 dalam Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia pada pemilihan lepas, saya lihat gerak bicara beliau ketika bersuai kenal dengan para perwakilan amat tenang serta riak muka yang relaks membicarakan idea-idea beliau pada masa itu. Bicaranya bisa mencetus rasa yakin untuk mendekati beliau secara lebih rapat lagi. Keikhlasan, bicara memikat golongan belia dalam diri beliau diikuti kerja keras beliau itu berbaloi dengan apa yang kita lihat sekarang.

Saya juga tertarik dengan beberapa petikan dalam artikel ini, antaranya ialah:-

"Ditanya apakah kesilapan ketara yang dilakukan oleh pemimpin atau kerajaan kepada belia sebelum ini, Razali berkata, pemimpin tidak bercakap dalam bahasa yang sama dengan belia, lantas tidak dapat memahami mereka. Selain itu katanya, pemimpin lebih bersikap menghukum daripada memahami."

“Golongan muda kena ada sifat mementingkan diri sendiri. Mereka mesti mementingkan masa depan dan apa yang dimahukan. Jangan kerana mual atau benci dengan keadaan politik, mereka undi mengikut perasaan."

"Masalahnya sekarang golongan muda mudah dimanupulasi kerana walaupun ada pengetahuan, mereka tidak ada pengalaman. Lantas mereka senang dipergunakan oleh golongan yang mempunyai agenda dan kepentingan tersendiri."

"Pemimpin pula kena jujur, ikhlas dan amanah. Pendekatan juga haruslah kreatif dan mengikuti perkembangan semasa. Itulah sebabnya saya menggunakan “facebook”. Saya sentiasa menggunakan internet. Jika saya tidak membuka laptop, saya akan memeriksa email dan mesej di handphone. Facebook memang berkesan. Saya menerima berpuluh aduan, cadangan dan maklumbalas sehari."

“Nasihat saya kepada golongan belia, terutama yang tidak peduli dengan apa yang berlaku di sekeliling – mereka harus mengambil berat kerana ia berkaitan dengan masa depan mereka. Jika tidak puashati terhadap sesuatu, luahkan, jangan pendamkan."


“Jangan biarkan diri diperalatkan. Adalah tidak salah untuk menyuarkan keinginan dan harapan. Beritahu kami dan sama-sama kita mencari penyelesaian.”


Harapan Pemuda UMNO Ranau agar visi 1Belia 1Malaysia itu bukan sekadar retorik semata-mata. Penerokaan visi belia itu seharusnya juga dapat digerakkan dengan lebih meluas lagi terutama sekali di luar bandar yang kemudahan prasarana sukar dihubungi. Rasanya pegawai-pegawai dari agensi yang berkaitan dengan Kementerian Belia & Sukan akan berfikir banyak kali untuk masuk kampung, pastinya perkara ini turut diteliti sebaik-baiknya.

-Pemuda Ranau

1 comment:

  1. Tidaklah terserlah sepertimana yg penulis lukiskan d dalam tulisan penulis...Beliau d lantik menjadi T.Menteri Persekutuan pun tak nak cakap dengan Ketua Pemuda YB Khairy d sebabkan dia telah d lantik oleh Pemimpin "DIVIDE & RULE"......

    ReplyDelete

Instaforex