Sunday, February 1, 2009

Ruangan Suara Pembaca

Utarakan suara, pandangan atau komen anda dalam ruangan ini. Kami amat menghargai input-input yang anda berikan.

--
Pemuda Ranau

18 comments:

  1. TAHNIAH

    Tahniah atas penambahbaikan dalam blogpage dan tahniah juga kerana mendengar segala pendapat dan teguran-teguran.Sedar tak sedar,teguran sebenarnya membuatkan kita berfikir-dan berfikir sesaat adalah lebih baik dari beribadat seribu tahun!

    Cepatnya tindakan tambah nilai dalam laman ini menunjukkan bahawa Pemuda UMNO Ranau memang BERANI BERUBAH.Dan siapa lagi yang lebih layak memulakan budaya itu selain "Boss2" dalam Pemuda Bahagian sendiri.

    Ya..usaha memang perlu dijana agar ahli2 Pemuda UMNO Ranau celik IT-saya tidak ada keraguan tentang kecelikan mereka kerana kalau kita tinjau di cc atau dimana-mana belia-belia kita memang jaguh dalam IT bahkan ada yg boleh dihantar pergi World Games Championship kalau boleh!

    Cumanya mereka perlu disedarkan bahawa IT sudah menjadi satu alat perang dalam politik masa kini.Media baru sudah mengatasi media tradisional dalam menjadi alat penyaluran idealisme masing-masing.Kita di Ranau harus mula menerima dan membudayakan IT sebagai 'alat perang' kita (nampaknya budaya itu belum ketara kerana setakat ini...blog pemuda sendiri kurang diakses oleh mereka).

    Saya tertarik dgn wawasan NKP UMNO,KJ yg mahukan ahli2 pemuda sekurang-kurangnya boleh menggunakan Facebook.Yup..realitinya,IT sudah jd alat perang yang sangat berkesan (bagi saya..tidak tahu dgn yg lain).Mungkin kita di Ranau belum mengeksploitasikan sepenuhnya kemudahan ini dan masih ada yang berpandangan taktik tradisional seperti ceramah,face to face talk masih releven(ya..mungkin.tapi berapa ramai org di ranau yang boleh berceramah,berpidato dan org lain tidak letih mendengarnya..).Kalau hebat berucap pun orang ttp skeptikal.Lihat apa jadi dengan Datuk Masidi.Saya respect dgn gaya beliau berucap,idea2 bergeliganya tapi orang tetap cakap "ceh..nuh mala maan acahmpin berucap..om ingaa projek..".Org yg berkarisma pn boleh kena kritik,macam mana dgn yg tidak?

    Kalau kita katakan golongan sasaran kita ialah golongan belia..belia2 di Ranau mana suka dengar ceramah..pidato..diorang lebih suka dengar lagu,paling tidak pun dengar suara sumandak diorang.Tapi..kita tahu belia2 ni suka surfing internet (walaupun setakat friendster..facebook..chatting..oklah tuuu..)So apa kta kita eksploit hobi diorag ni.And kita mulakan dengan blog ini sebagai wadah kita..

    Selangkah kita maju ke depan,selangkah juga rasa gerun musuh2 kepada kita.Yang penting...BERANI BERUBAH!

    sekian.
    Pemuda Sarayoh

    ReplyDelete
  2. Terima kasih Pemuda Sarayoh. Pandangan yang diberikan itu membuktikan saudara juga perihatin kepada usaha-usaha memperkasakan UMNO di Ranau. Sama-samalah kita berjuang demi Agama,Bangsa dan Negara.

    Kita berharap agar media ICT ini kita dapat dipergunakan dengan sebaik-baiknya sebagai sebuah wadah dan medium menarik minat belia muda. Kita harapa mereka akan menerapkan ilmu yang diperolehi, bijak dan celik IT dalam menghalusi setiap isu-isu atau topik-topik yang diterima.

    Strategi yang sesuai melalui langkah-langkah sama-sama memasuki ruangan social friend network seperti facebook, friendster mungkin juga strategi yang bertepatan. (Saya rasa facebook dan friedster Pemuda Ranau sudah dibuat, akan dimaklumkan nanti webnya).

    Kita juga berharapan agar perdebatan "kedai kopi" dapat dijadikan platform tidak formal dalam mendebatkan atau membincang sesuatu isu-isu, malah perkara ini mungkin dapat membantu agar masyarakat lebih peka kepada keadaan semasa negara kita khasnya daerah kita Ranau. Kita harus melahirkan pendebat-pendebat kedai kopi kerana apa yang kita tanpa sedari, isu-isu hangat biasanya bermula dari kedai kopi. :-). Sekali lagi harus kita diingatkan, kita perlu sentiasa bersiap sedia dengan fakta-fakta bernas dalam menangkis dakyah pembangkang diluar sana. Mereka juga tidak kurang hebatnya.

    Akhirkata, saya mengalu-alukan pandangan saudara dari semasa ke semasa. Jika saudara membuat artikel atau topik yang mungkin perlu disiarkan di blog ini, emelkan kepada kami: pemuda.umnoranau@gmail.com atau pemudaranau@ymail.com

    --
    Pemuda Ranau

    ReplyDelete
  3. Bercakap tentang perdebatan "kedai kopi"..memang kalau di ranau,ini medium yang paling releven dan dekat di hati rakyat.Rasanya,di kalangan ahli2 pemuda pun,ramai yang jaguh dalam hal2 berdebat.Cuma perlu pula kita "alert" supaya kita berdebat dan berhujah biar pula dengan ilmu dan fakta.Kita juga harus menerapkan mentaliti berfikir secara kritis dan berfikir di luar kotak di kalangan ahli2 pemuda.Apa kelas jika berhujah tapi tiada sintesis,fakta-fakta pun setakat 'half truth' dan 'dengar-dengar' saja.Akhirnya pemuda cuma akan jadi 'pengikut' dan bukan 'perintis'...

    Bukan apa,tapi bila bercakap tentang penyampaian maklumat di Ranau..rasanya usaha itu statik.Jabatan Penerangan macam tidak buat kerja (mau tau pegi masuk kg..tya beliau2 tentang isu minyak naik,isu hindraf..isu tanah,isu harga brg naik..pengetahuan itu kurang,salah siapa?)Penerangan UMNO pun lebih kurang (harapnya rejim baru boleh melakukan tambah baik dan tambah nilai).Tiada aliran maklumat yang diberikan kepada ahli2..

    Sangat sayang bila sumber penyampaian maklumat tidak dieksploit sepenuhnya di Ranau.Kita ada Ketua Kampung,JKKK,imam-imam dan AJK parti di setiap kampung..kenapa Jabatan Penerangan/Penerangan UMNO tidak gunakan mereka ini sebagai agen penyampai maklumat yang akan menerangkan tentang dasar-dasar kerajaan dan isu2 semasa kepada rakyat marhein di setiap kampung.

    Bila grass root mengutuk kerajaan atau parti kita salahkan mereka sebagai 'buta ilmu' tapi salah siapa yang tidak berusaha mencelikkan mereka.Rasanya sistem dan jentera penerangan di Ranau perlu di reconfigure.

    Apapun selamat berjuang kepada pemuda UMNO.

    Sekian
    Pemuda Sarayoh (boleh jenguk blog syeikhpizzy.blogspot.com masih baru.sblm ni menumpang tulis di blog kwn2.mgkn byk benda yg boleh dikongsi.)

    ReplyDelete
  4. Kita perlu cari kaedah yang sesuatu yang mampu menarik minat masyarakat untuk hadir dalam majlis/program yang dibuat. Pengisian yang sesuai perlu difikirkan, mungkin kita cuba cadangkan satu "Steering Committe" bagi memikirkan pengisian-pengisian yang sesuai yang dapat disalurkan ke akar umbi melalui Ketua Kampung, JKKK dan medium2 lain yang boleh dipergunakan.

    Syabas sdr Pemuda Sarayoh, saya akan jenguk blog sdr. Harap ini dapat dijadikan sebagai platform for inter-sharing of knowlegdes among us.

    --
    Pemuda Ranau

    ReplyDelete
  5. asalam ulaikum . seperti yang diperkatakan bekenaan saudara saudara baru disabah memang saya bersetuju amat kuran mendapat pembilaan yang sebenarnya seperti yang digariskan dalam hukum islam itu sendiri, ,seingat saya pada lima tahun lalu apa yang saya dengar ialah ramai saudara baru kembali murtad disebabkan tidak ada satu badan yang benar2 mahu membila nasib saudara baru ini. yang saya tahu saudara baru pada masa itu ibarat alat sehaja untuk mendapat kebendaan oleh pihak jabatan, bagi saya seandainya saya diperlukan untuk membuktikan sejauh mana kebenaran kata kata saya ini saya bila bila masa akan tampil untuk beri penjelasan saya sebenarnya adalah salah seorang mangsa dari ketidak adilan.dan diskirimanasi yang membusuk pada masa itu

    ReplyDelete
  6. terima kasih pemuda ranau,sebenarnya mahu meluah pengalaman saya,saya tidak perlukan simpati tapi biarlah apa yang saya alami itu menjadi pengajaran kepada saudara saudara yang membaca memang banyak, ada suatu masa duit zakat di suatu jabatan itu lesap jutan ringgit pada masa itu saya sedang belajar di perkim.sedang kan kami di sana sampain 3 bulan ikat perut kerana tiada duit alaun......nasib baik lah ada hamba allah yang bersimpati akan nasib kami masa itu.

    ReplyDelete
  7. saya masih lagi berbicara berkenaan saudara baru di seluruh sabah tidak adakah perogeram yang khusus bagi saudara baru ini yang boleh mengembalikah keyakinan mereka dan beri mereka jalan bagaimana untuk berdikari sesuai dengan dimana mereka tinggal,tidak ada yang beri krusus berkenaan pertanian, perternakan, dll pindik kata kami ini tiada kerajaan, masih lagi dianaktiri, atau diperalatkan moga allah membelas apa yang baik dan apa yang jahat.

    ReplyDelete
  8. Wassalam Sabahworl,

    Perkara ini memang kurang disedari sejak dulu lagi. Saya turut sedih kerana perkara ini kurang diambil perhatian oleh pihak yang berkenaan.

    Saya berharap saudara mungkin telah merangka beberapa perancangan kertas kerja bagi membantu saudara baru kita. Jikalau boleh, kita bersama-sama untuk membawa perkara ini kepada pihak berkenaan seperti JAKIM Sabah, USIA dan dsb agar pembelaan yang sewajarnya dapat diambil perhatian.

    Selain itu, saya juga tertanya-tanya dimana peranan yang diambil oleh Yayasan Mualaf selama ini? Adakah perkara ini juga termasuk dalam apa yang diperkatakan oleh sdr?

    Harap sdr dapat memberikan butiran alamat perhubungan dengan menghantar emel kepada pemudaranau@ymail.com.

    ReplyDelete
  9. Tidak banyak yang ingin dpperkatakan disini.Cuma harapan baru bagi semua penduduk Ranau, khususnya era yang begitu maju haruslah seiring dengan perkembangan yang ada.Memang It adalah alat komunikasi yang lebih cepat dan berbisa.seperti juga Pena adalah lebih tajam daripada sebilah keris.Apa yang diharapkan agar belia muda ini dapat dibantu dari segi ilmu dan kebebasan untuk bersuara.

    Apa yang dilihat sekarang generasi muda lebih peka dengan keadaan sekeliling.Walaupun generasi muda dianggap masih mentah dalam Politik janganlah mengambil soal ringan.Kita selalunya mengambil mudah dengan hal benda yang dianggap remeh.Tapi sebaliknya hal remeh itulah yang menjadi punca masalah.

    Keterbukaan minda yang positif dan pandang ke hadapan adalah lebih baik.Janganlah pandang ke belakang lagi.Walaupun pelbagai rintangan yang dihadapi perlulah diselesaikan dengan fikiran yang rasional dan berwawasan.

    Bercakap mengenai wawasan dan jati diri adakah ini menjadi pegangan belia muda?Mungkin kita masih berfikir apa sebenarnya maksud ayat tersebut.Kita selalu laungkan Bersatu-Bersetia-berkhidmat adakah ini difahami oleh generasi muda.Sekiranya kita ingin mengambil hati generasi muda kita perlulah menjadi seperti mereka.Dalam hal ini tidak menjadi masalah sebabnya kita pernah juga menjadi di alam remaja.

    Peningkatan generasi muda sekarang ini memang boleh mempengaruhi suasana politik.Golongan yang muda ini yang dikatakan setahun jagung ternyata lebih berkuasa.Biarpun golongan yang lebih tua mempunyai banyak pengalaman tetapi generasi muda ini belajar daripada golongan yang berpengalaman.

    Harapan kepada Pemuda Ranau buatlah sesuatu yang boleh membantu generasi muda ini menyumbangkan tenaga yang lebih baik dan jangan mempersia-siakan generasi muda ini.Sesekali kita berbuat salah pada mereka.Kesalahan itu akan menjadi ingatan mereka.

    wassalam.......

    TweetyMarish

    ReplyDelete
  10. Sdri TweetyMarish,

    Terima kasih atas pandangan yang diberikan.

    Saya juga ingin berkongsi pendapat mengenai apa yang diperkatakan oleh sdri. Golongan muda sukar diramal kecenderungan mereka, ada kalanya trend yang diikuti sukar difahami dan diikuti lebih-lebih lagi jika kita segmentasi umur golongan muda ini. Banyak faktor yang perlu dirungkaikan bagi melihat senario yang berlaku pada masa ini. Golongan ini terdedah kepada dunia tanpa sempadan yang mudah dicapai melalui kemodenan teknologi maklumat. Kemasukan maklumat yang pelbagai memberi pengalaman baru kepada mereka dalam mengecapi jiwa muda samada mereka ini dapat membentengkan diri kepada kejayaan mahupun kelalaian di aliran yang diikuti.

    Kadangkala mereka teralpa tentang kebebasan & keterbukaan dalam ruang yang ada di negara ini sehinggakan rasa tanggungjawab itu kurang diambil berat. Kenapa ini berlaku?

    Adakah arus perdana politik yang bergelora membuatkan mereka seumpama kapal yang berlayar di lautan, terumbang ambing mengikuti nahkoda yang mengemudi kapal ke destinasinya. Siapakah nahkoda itu? Kita berharapan agar nahkoda mampu memimpin dalam membawa anak-anak kapal selamat tiba ke destinasinya.

    Fikirkan lah sebaik-baiknya. Rujukan sejarah bisa membantu memberi iktibar dan pedoman dalam membimbing daripada dilanda badai yang mendatang.

    Justeru itu, tugas itu tergalas kepada pemimpin-pemimpin dan juga sokongan rakyat dalam mengaspirasikan sebuah negara yang aman dan harmoni, kesenangan dikecapi bersama dengan perpaduan yang utuh. Dasar pendidikan perlu diperkasakan lagi dari peringkat pra sekolah agar roda putaran generasi muda dan tua yang siling berganti dipupuk dengan semangat cintakan negara yang aman dan tenteram.

    Diharapkan kerajaan dibawah kepimpinan YAB PM yang baru berupaya mengilhamkan dan mentrasformasikan "One Malaysia" sebagai satu TAGLINE yang berkeramat mengubah persepsi golongan muda kepada kerajaan.

    Pemuda Ranau berusaha untuk membantu wadah yang dibawah oleh YAB PM agar kebaikan yang diidamkan tercapai.

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum..
    Sesuatu yang menarik kerana sudah ada blog pemuda ranau untuk menyalurkan maklumat dan aktiviti yang dilakukan oleh kaum pemuda kita.Maklumat mengenai politik semasa juga kita perolehi di ruangan blog ini.Saya tertarik sekali-sekala mengintai blog, dan yes..its okay.

    saya mengikuti sedikit sebanyak tentang politik ini dan mengetahui tentang umno dan yang berkaitan dengannya tetapi saya ingin bertanya fungsi atau perjuangan pemuda umno ni dan apakah sumbangan mereka terhadap penduduk tempatan khususnya Ranau.

    ReplyDelete
  12. Sdr Aninymous,

    pemuda ranau tidak mau retorik politik itu menggangu perjalanan aktiviti belia ranau. pemuda ranau cuba untuk merancang satu pendekatan agar belia senantiasa mendapat hasil melalui dasar2 & usaha-usaha kerajaan dalam mencapai matlamat "Satu Malaysia". (Utk info lanjut kunjungi laman web 1malaysia di http://www.1malaysia.com.my/)

    Program yang menjadi keutamaan pemuda ranau adalah bagaimana belia-belia di cawangan mendapat manfaat dan maklumat yang tepat tentang apa yang kerajaan lakukan dalam membawa halatuju negara dalam menghadapi ekonomi yang tidak menentu ini. Kita berharap belia kita agar lebih berfikiran terbuka dalam menerima segala maklumat yang diperolehi samada dari media elektronik, warung-warung dan apa-apa sumber dalam menilai sebaik-baik apa yang berlaku dipersekitarannya.

    Program yang terbaik adalah memperkasakan aktiviti berpersatuan melalui penglibatan belia2 d cawangan kita. Kita yakin melalui usaha yang dirancang dan sokongan oleh Kementerian Belia & Sukan & agensi yang lain berupaya membantu usaha kita untuk bekerjasama dengan lebih rapat lagi dengan golongan belia.

    ReplyDelete
  13. Siorang suka blog nii....teruskan...

    ReplyDelete
  14. Tembiruoh, sokongan sdr amat dihargai, teruskan komen2 & pendapat sdr agar percambahan idea politik idea d Ranau dpt dikongsi bersama. Kasi jemput sdr & kawan2 kita yang lain diluar untuk terlibat sama.

    jadikan platform ini sebagai wadah utk membentuk belia yang terbuka dlm mengeluarkan komen2 yang politif.

    ReplyDelete
  15. Soal Murtad saudara baru keagama asal mereka adalah tanggung jawab kita bersama sama sebagai umat Muslim. Tanggung jawab besar adalah Pemimpin2 yg mengagung agungkan Islam dan melayu seperti Parti UMNO dan PAS. Tetapi Saudara baru ini yg terbanyak adalah daripada Malaysia timur kebanyakannya. Contoh d negeri Sabah. Saya masih ingat lagi kebanyakannya Saudara baru yg hanya "BERSYAHADAT" saja utk memaluk agama Suci Islam d Padang bola sepak adalah d Zaman USNO dahulunya.Permasalaahannya adalah setelah d Mualafkan Jabatan Hal Ehwal Islam seperti JHEINS,MUIS dan USIA tidak menyusul semula dan mengajarkan Agam Islam kepada Saudara baru ini. Pemimpin Negeri,MUIS dan USIA hanya mengajar Elaun dan Imbuhan serta Pangkat sahaja. Mereka hanya seperti melepaskan betuk d tangga sahaja. Ini lah tebiat org Melayu dan Islam kita.Sekarang ini Pemuda UMNO Negeri sabah khasnya Pemuda UMNO Ranau WAJIB berperanan lebih besar lagi. Seandainya Pemuda UMNO benar2 mempunyai komitmen dengan Perkara Murtad kenapa tidak komited dengan Pengeluaran May Kad Malaysia kepada Pendatang Warga asing ?!!!...Apakah kesan kepada Murtad jauh lebih besar daripada Pengeluaran atau Pemberian MAY KAD MALAYSIA @ Warganegara kepada PATI? Saya merasakan Murtad itu adalah AKIDAH dan DOSA mereka dan kita sahaja...Penganugerahan MAY KAD MALAYSIA adalah PENGADAIAN HAK2 Rakyat d Negeri ini. Apakah Perjuangan Pemuda UMNO d dalam Konsep berparti?....Adakah kita Rakyat Sabah ini mahu d Perbudak budakkan oleh Pemimpin Melayu UMNO dari Semenanjung seumur hidup...Dari Zaman Dahulu lagi Rakyat Malaysia Timur ini d Tipu oleh Pemimpin Melayu Semenanjung....Bukankah Penganugrahan MAY KAD MALAYSIA kepada Pendatang dari Philipine,Indonesia,India dan Pakistan itu bukannya satu Pencabulan kepada Bumiputera Rakyat Negara ini?....Ingatlah Wahai Pemuda UMNO yg budiman, Insaflah dengan keadaan 1 hari nanti Negara kita menjadi kucar kacir d sebabkan Pemberian MAY KAD MALAYSIA ini. Pemimpin UMNO d Malaya hanylah ingin MENGEKEKALKAN KEKUASAAAN mereka sahaja, D sebaliknya Negara kita yg HURU HARA. INSAF DAN BERTAUBATlah Wahai Adik2 ku..."DAGANG TAK USAH D TANAK KAN NASI, KERA D HUTAN TAK USAH D SUSUKAN".....Fikir2kanlah secara Akal yg Positif.

    ReplyDelete
  16. Hello! I know this is kinda off topic but I'd figured I'd ask.
    Would you be interested in trading links or maybe guest authoring a blog article or vice-versa?
    My blog addresses a lot of the same subjects as yours and I believe we
    could greatly benefit from each other. If you happen to be interested feel
    free to send me an email. I look forward to hearing from you!

    Terrific blog by the way!

    Also visit my webpage: League Of Legends Hack

    ReplyDelete
  17. I visited many blogs but the audio feature for audio songs current
    at this web page is genuinely fabulous.

    Look into my blog; The Interlace

    ReplyDelete
  18. If you would like to increase your knowledge simply keep visiting this website and be updated
    with the latest news update posted here.

    My web page: Minecraft Crack

    ReplyDelete

Instaforex