Wednesday, October 5, 2011

Nothing to hide said Tan Sri Tony Fernandes

SUMBER: AGENDADAILY.COM

Bos Air Asia,Tan Sri Tony Fernandes kata beliau percaya pihak yang paling takutkan kerjasama MAS-Air Asia ialah Singapore Airline (SIA).

“Bila kita bersama, kita semakin kuat dan saya percaya Singapura (SIA) takutkannya. SIA bagus kerana kita lemah, Malaysia, Thailand, Indonesia semuanya mempunyai syarikat penerbangan yang lemah,”katanya dalam interbiu dengan Agendadaily.

Beliau juga mengakui orang mengaitkan Air Asia dengan macam-macam khususnya Khairy Jamaluddin,menantu bekas Perdana Menteri Tun Abdullah Badawi.

“Orang kata itulah linknya macam-macam. Sebenarnya kami tidak dapat apa-apa, apa yang kami perolehi kebanyakkannya di zaman Dr Mahathir dan Datuk Seri Najib, di zaman Pak Lah hanya sedikit,” ujarnya.

Menurut Tony laluan antarabangsa pertama yang Air Asia perolehi ketika zaman Dr Mahathir.

“Laluan yang kami dapat di zaman Pak Lah adalah KL-Singapura (yang jadi kontroversi).

“Jadi cerita KJ hanyalah tentang bolasepak. Memang kami melobi, kami melobi semuanya. Kami perlu melakukannya untuk survive.

“Kami dikecam kerana saya rasa apabila kamu mengecam Air Asia kamu dapat banyak publisiti,"katanya.

[B]BERIKUT IALAH  TRANSKIRP PENUH  INTERBIU DENGAN TAN SRI TONY FERNANDES:[/B]

[B]Air Asia kembali jadi perbualan ramai sejak umum kerjasama dengan MAS, ada banyak khabar angin, sebab itu kami mahu tanya sendiri semuanya dengan Tan Sri?[/B]

Ya, ada banyak khabar angin (mengenai Air Asia) antaranya kononnya dimiliki Tun  Daim Zainudin dan lain-lain, selama ini saya tidak mempedulikannya, tetapi selepas kita bertemu, saya fikir, ya mengapa tidak dijelaskan saja.

Termasuk soal kerjasama MAS-Air Asia, saya tidak kisah untuk bercakap mengenainya, mengenai Wee Cho Keong (ahli parlimen Wangsa Maju), mana informasi yang dia dapat, semuanya mengarut.

Dia telah ‘menyerang’ kami (Air Asia) sejak lima tahun lalu, tanpa saya tahu sebabnya, (mungkin) satu kapal terbangnya lambat… hmmm (ketawa).

Hari ini kamu tanya saya apa saja, Kalimullah, apa saja yang kamu mahu tahu, Tun Daim, Ananda Krisnan, KJ (Khairy Jamaluddin) semuanya.

[B]Mungkin Tan Sri boleh ceritakan dari awal, bagaimana ia bermula, siapa yang terlibat dan yang berkaitan dengannya?[/B]

Saya dan Kamaruddin berdua pada mulanya, Kamaruddin saya kenal melalui Roslan Aziz, dulu saya bekerja dalam industri hiburan, bila saya balik (dari England) tidak ada musik tempatan, hanya ‘Mat Saleh musik’.

Kami mulakan musik tempatan, dengan Jamal Abdillah, Salem, dan Zainal Abidin, saya kenal dengan Roslan Aziz dan Roslan perkenalkan saya dengan Kamarudin.

Sampai satu hari saya jemu berkerja dengan orang asing, saya terfikir hendak buka syarikat penerbangan, dan Kamarudin adalah orang yang tidak ketawa dengan idea saya.

Dia orang yang terlibat dengan dunia kewangan. Jadi saya beritahu, boleh pergi cari RM20 juta, kita perlukan.

[IMG]/images/stories/tony-kx.jpg[/IMG]

[B]Mengapa syarikat penerbangan yang jadi pilihan anda?[/B]

Bila saya bersekolah di England, ayah saya hantar saya ke sana ketika berusia 12 tahun, tidak ada siapa yang menunggu di lapangan terbang, saya perlu menaiki bas ke sekolah itu, saya lakukan sendiri. Dan bayangkan ketika itu, bila saya sampai ke lapangan terbang, semua orang berkulit putih… kah kah kah (ketawa).

Ketika itu tidak ada telefon bimbit, perlu guna telefon awam, saya telefon emak tanya, boleh saya balik masa cuti penggal, emak saya kata, tidak boleh kerana (tiket penerbangan) terlalu mahal.

Dari saat itulah, saya terfikir, satu hari perlu buat penerbangan murah, perkara itu sentiasa ada dalam fikiran saya.

Ibu saya ketika muda memulakan perniagaan Tupperware di Malaysia, banyak staf saya kini adalah bekas pekerja ibu saya.

Saya selalu ikut dia terbang ke sana-sini untuk perniagaannya, jadi konsep penerbangan tambang murah ini sentiasa bermain di fikiran.

Bila saya berhenti dari Warner Music, saya duduk di bar dan lihat iklan Easyjet (syarikat penerbangan murah England) dan saya terfikir wow, idea ini bagus.

Kemudian saya pergi ke lapangan terbang Luton, sunguh mempersonakan, boleh terbang ke Barcelona tambah lapan pound, ke Paris 10 pound.

Saya jumpa Kamarudin dan beritahu hendak buka syarikat penerbangan, dia tak kata ‘idea bodoh’ atau seumpamanya, dia kata okay.

Kami jumpa, saya terangkan kepadanya, dia kata, okay, saya join, dan kemudian tanya, apakah saya nak gunakan duit saya sendiri, saya kata ya, dia kata okay, saya setuju kita bahagi 50-50, saya kata ini idea saya bagilah saya 51, dia kata okay. Selesai.

Kemudian saya ajak Aziz Bakar sertai kami, kami bertiga dengan modal RM 1 juta, (Aziz tak letak duit). Kami mula duduk bersama, dan mula buat bisnes plan.

Ia agak mengejutkan sebab kami semua tidak ada pengalaman dalam dunia penerbangan. Kami dapat dari internet.

Kemudian, kami jumpa dengan Datuk Pahamin (Ab Rajab) (bekas Ketua Pengarah Jabatah Pengangkutan Jalan) kami pernah berkerjasama hapuskan cetak rompak ketika saya masih dalam industri hiburan.

Kami jumpa (bertiga) dan makan roti canai, kemudian Aziz buka cerita, “eh macam mana kita hendak dapat lesen penerbangan? “ Kami semua saling berpandangan, “Yalah macam mana hendak dapat lesan penerbangan..” sudah tentu tak boleh dibeli di kedai… kah kah kah (ketawa)

Kemudian Kamaruddin kata “Kita perlukan sokongan politik,” sekali lagi kami saling berpandangan… kami tak kenal siapapun… kah kah kah

Kami kemudian pergi jumpa Datuk Pahamin, terangkan kepadanya, dia suka idea itu dan setuju, dia ada pengalaman dalam Kementerian Pengangkutan, bila timbul soal lesen, dia kata, kita perlu berjumpa Perdana Menteri Dr Mahathir.

Jun 2001, kami bertiga saya, Aziz dan Pahamin, Kamarudin tidak dapat sertai.

Saya sampai awal, ketika sampai, pagar pun belum buka, tidak lama kemudian, bila boleh masuk, kami duduk menunggu sampai ada orang datang, mereka kenal Aziz, dan tanya “Jumpa PM sebab cetak rompak ke?” kah kah kah

Semua orang kenal kami sebagai orang dalam industri hiburan, tapi Aziz kata “Tidak kami mahu buka syarikat penerbangan,” “semua ketawa” kah kah kah.

Semasa kami menunggu, ada pegawai PM beritahu, hari ini bukanlah hari yang baik untuk bertemu PM, saya tanya mengapa, katanya, temujanji pertama PM hari itu adalah dengan pembangkang.

Ia berhubung isu sakit belakang Anwar Ibrahim yang dipenjara ketika itu, yang hadir jumpa PM termasuk ketua pembangkang Datuk Fadzil Noor.

Saya diam, kemudian diberitahu, temujanji kedua PM hari itu adalah dengan MAS, wah lengkap, mula-mula pembangkang kemudian dengan MAS, kamu bayangkan…kah kah kah (ketawa)

Saya terfikir hendak tulis semula CV dan pergi ke BMG Music… hahaha

Ketika beliau masuk ke pejabat PM, luas sungguh, Dr Mahathir kamu tahulah, dia serius orangnya dan terus berkata, “I’m sick, make it fast,”.

Saya terfikir, mula-mula pembangkang, kemudian MAS dan kini PM kata dia tidak sihat. Hahaha, lengkap.

Saya fikir habislah, saya tidak bercakap soal cadangan kami lagi, sebaliknya, sebagai orang dari industri hiburan, saya beri PM satu CD album terbaru SM Salim dan Siti Nurhaliza, rakaman terakhir saya, saya tahu PM peminat SM Salim.

Bila hilang kekok, baru saya bentangkan cadangan saya, Dr Mahathir tidak kata apa-apa, dia hanya senyum sikit bila saya bergurau tentang Singapura, tetapi akhirnya, kami semua terkejut, kerana PM tahu semuanya tentang penerbangan tambang murah.

PM kata dia suka lihat kesungguhan kami, walaupun latar belakang kami bukan dari industri penerbangan, tapi kami menunjukkan kesunguhan, dan dia yakin akan berjaya.

PM akhirnya kata, “Saya tidak ada masalah dengan idea kamu…”  kami semua teruja dengan komen dia untuk setengah minit, dan kemudianya dia kata “Tapi… kamu kena ambil alih syarikat penerbangan yang ada, ada dua syarikat penerbangan yang gagal, kamu kena ambil alih yang sudah ada…”

Pertemuan berakhir, kami keluar dan berfikir, duit ada sejuta sahaja, macam mana hendak beli syarikat penerbangan, tapi saya positif.

Kami pergi ke Pelangi Air, anak syarikat milik kerajaan Terengganu, tapi kami dapati sukar untuk baik pulih syarikat itu.

Entah bagaimana, satu hari saya sedang bermain golf saya terlihat kawan lama DRB Hicom, saya teringat tentang Air Asia kepunyaan mereka, saya tanya kepadanya, dia soal semua, “kamu mahu membelinya? Esok pun boleh…kami tidak mahukannya”

Kemudian kami atur pertemuan dengan pihak pengurusan tertinggi DRB Hicom, konsisten, mereka mahu jualnya, mereka tanya saya berapa saya hendak beli, saya bergurau RM1, ya kata mereka esok kamu boleh ambil alih.

(Nota: Ketika itu Air Asia ada hutang sebayang RM40 juta, dengan dua pesawat dan 254 kakitangan)

Kami setuju dan tandatangan perjanjian pada 8 september 2001, 10 tahun dulu.

Kami tiada modal, saya dan Kamaruddin cagarkan rumah kami pada bank untuk cari modal.

DRB Hicom banyak membantu kami diperingkat permulaan, saya perlu nyatakannya.

Kami syarikat penerbangan berlandaskan syariah sebenarnya. Kami satu-satunya penerbangan yang tidak menjual alkohol di rantau ini.

(Ahmad Faizul)  ini antara paling awal sertai kami. Dia buat macam-macam tugas, pengurus kabin crew dan lain-lain. Dia dari MAS, sekarang dia jaga komunikasi saya.

Dia bacth yang ke lapan, satu sampai tujuh staf asal ketika bersama DRB Hicom lagi, dia yang ke lapan, dan kini kami ada 127 bacth dalam masa sepuluh tahun.

Saya ingin tekankan bahawa, kami syarikat 1Malaysia dari awal lagi, dan kami juga syarikat bumiputera, ini bukan Ali-baba, Kamaruddin, Aziz Bakar dan Datuk Pahamin adalah pemegang saham yang aktif dan kami kawan.

Kalau kamu lihat Pegurus Kanan Air Asia kamu dapati ramai bumiputera, tapi tidak pernah terfikirkannya, dan kami tidak bercakap soal kaum di sini, semua dinilai kerana merit masing-masing.

Majoriti staf adalah bumiputera. Pembahagian tugasnya mudah, Kamarudin jaga kewangan dan korporat, Aziz Bakar jaga PR, dan saya jaga marketing dan operasi.

[B]Apa laluan penerbangan yang mula-mula anda perolehi?[/B]

Memula-mula saya dapat laluan ke Langkawi, kemudian dapat Pulau Pinang dan selepas dua tahun kami beroperasi semuanya jadi lebih mudah. Pada kami orang ramai, rakyat yang banyak membantu kami.

Kerana sebelum itu sukar untuk menggunakan perkhidmatan penerbangan (mahal). Orang ramai yang berjuang untuk kami. Sebenarnya orang pertama yang membantu kami dari segi media adalah Rokcy Bru (Ahtirudin Atan) dan NST.

Dia adalah editor Malay Mail, saya duduk dengan beliau, dan beliau banyak membantu, juga Utusan dan Berita Harian, Datuk Manja Ismail. Aziz Bakar kenal mereka ini semua.

[B]Apa cabaran-cabaran yang anda hadapi?[/B]

Macam-macam, antaranya Sars (virus), selsema burung, orang takut untuk terbang, semasa Sars (kematian pertama rakyat Malaysia pada 5 April 2003) yang menjadi bukti semangat Air Asia tidak luntur. Kebanyakkan syarikat penerbangan kurangkan pengiklanan.

Kami pertingkatkan iklan, saya tahu orang ramai, mereka mahu tambang murah, jika RM800 ke Kota Kinabalu, mereka akan fikirkannya, tetapi jika tiketnya hanya RM80, tiada yang kisah tentang virus sars. (ketawa)

Penumpang tidak penuh, tetapi okay. Juga masa bom Bali (Disember 2002), ramainya batalkan penerbangan, kami dan NST lancarkan kempen bersama. Kami selalu lawan cabaran ini.

[B]Bagaimana anda membina syarikat ini?[/B]

Kami membina jenama, tidak ada syarikat Malaysia yang melabur seperti kami, kami taja MU, pengadil, Formula 1, LA Rangers, kamu tidak boleh pergi dari 200,000 penumpang kepada 30 juta penumpang tanpa melabur.

MAS perlu membina jenamanya.Taja golf atau apa saja, Emirates ada di mana-mana. Kamu potong kos di sana sini, dan akhirnya kamu tiada keuntungan, tiada gunanya.

Syarikat Malaysia kurang pentingkan pembangunan  jenama, kami sebaliknya, saya ke Liga Perdana Inggeris, bentangkan kepada mereka mengapa perlu menyokong syarikat Malaysia.

Ini kerana rakyat Malaysia sudah menonton Liga Perdana Inggeris sejak 60 tahun dulu.

Membina jenama adalah amat penting pada syarikat yang ingin berkembang, ketika kami menaja MU, saya dan Kamarudin ke Old Trafford, kami tidak menonton perlawanan, kami menonton papan iklan… hahaha wow Air Asia.. haha.

Kami bawa pasukan MU dalam penerbangan kami. Itulah kali pertama semua pemain hendak ikut serta dalam program bersama penaja, kerana apa? Kerana ada 25 gadis cantik (kabin krew Air Asia) yang melayan mereka sepanjang penerbangan… hahaha

Kami melabur banyak pada membina jenama.

[B]Bagaimana timbul cerita Air Asia dan Khairy Jamaludin…?[/B]

Oh KJ, okay saya ceritakan, saya tidak mengenalinya, hinggalah kami bertemu di satu majlis rumah terbuka, kami berbual, kemudian dia datang bertemu saya untuk pasukan bola My Team.

Dia kata bolehke kami bawa pasukan My Team ke Old Trafford… saya kata idea hebat, kerana idea pada kami adalah tentang impian… dan dari situlah masalah bermula.

Orang kata itulah linknya macam-macam. Sebenarnya kami tidak dapat apa-apa, apa yang kami perolehi kebanyakkannya di zaman Dr Mahathir dan Datuk Seri Najib, di zaman Pak Lah hanya sedikit.

[B]Bukankah Air Asia dapat laluan antarabangsa di zaman Pak Lah?[/B]

Tidak, laluan antarabangsa pertama kami ketika zaman Dr Mahathir. Laluan yang kami dapat di zaman Pak Lah adalah KL-Singapura (yang jadi kontroversi).

Jadi cerita KJ hanyalah tentang bolasepak. Memang kami melobi, kami melobi semuanya. Kami perlu melakukannya untuk survive.

Kami dikecam kerana saya rasa apabila kamu mengecam Air Asia kamu dapat banyak publisiti. Kami adalah syarikat orang ramai.

Lembaga pengarahnya orang yang sama sejak awal. Tidak ada (Tun) Daim, Mohzani (Mahathir) Nazir Razak, semua yang dilinkan dengan kami. Lembaga pengarahnya orang yang sama.

[B]Timbul cerita anda proxy kepada Ananda Krisnan kerana AK pada setiap pesawat?[/B]

AK sebelum masa saya ambil alih. DRB Hicom pilih AK, bila mereka mulakan Air Asia, ada AA, AB, AC… AA ialah American Airlines, AB kepunyaan orang lain, AC Air Canada… dan mereka dapat AK, kalau AK (Ananda Krisnan) saya punya tauke, saya tidak ada masalah (seperti ini).

Kamu boleh periksa rekod, Tan Sri Yahaya Ahmad (Allahyarham) yang pilih AK, ketika itu saya masih dalam industri hiburan.

[B]Apa cerita dengan Kalimullah?[/B]

Kisahnya bermula bila saya ada idea mengenai Air Asia X, kami mencari pelabur, ECM (Libra) antaranya (syarikat dikaitkan dengan Kalimullah). Jadi bila kami hendak mulakan, Kalimullah kata boleh dia melabur, dan dia letak duitnya sendiri, saya kata okaylah. Dia dan rakan kongsinya.

Saya, Kamarudin, Azran (Osman Rani, Datuk Pahamin, Aziz Bakar, semua join, dan Kalimullah masih pemegang saham.

[B]Apakah Azran dibawa masuk oleh Kalimullah?[/B]

Tidak, saya yang bawa dia masuk, saya bertemu dengannya dalam satu program Khazanah dan bawa dia masuk.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               Ada dakwaan yang mengatakan kerjasama Air Asia dan MAS ini hanya menguntungkan anda dan membunuh MAS?

Idea tentang kerjasama ini adalah kita hidup dalam dunia yang global, dan Malaysia adalah negara kecil. Dalam dunia penerbangan, Air Asia, Air Asia X dan MAS perlu bersaing dengan SIA (Singapura Airlines). SIA memiliki Tiger Air.

Kita perlu bersaing dengan Qatar, Emerites dan banyak lagi syarikat besar dan kukuh.

Falsafah kami dalam kerjasama ini adalah daripada bersaing sesama sendiri, mari kita berkerja bersama, dengan berkerja bersama ini, kita akan jadi syarikat penerbangan yang kuat dalam industri, mencipta lebih banyak peluang pekerjaan.

Air Asia mempunyai 9000 pekerja secara langsung dan puluh ribu secara tidak langsung di Malaysia.

Jika kita bergaduh sesama sendiri, kita hanya akan membunuh sesama sendiri dan merugikan pembayar cukai.

Dan jika kita berjaya, kerajaan memungut lebih banyak cukai korporat, ia bagus kepada rakyat kerana mengurangkan cukai individu.

Jadi ideanya adalah syarikat Malaysia bekerjasama dalam dunia yang global.

Bila kita bersama, kita semakin kuat dan saya percaya Singapura (SIA) takutkannya. SIA bagus kerana kita lemah, Malaysia, Thailand, Indonesia semuanya mempunyai syarikat penerbangan yang lemah.

Perkara lain adalah, saya minta mereka yang kritik kami, supaya bertemu kami, dengar penjelasan kami.

Sekurang-kurangnya kamu dapat dua cerita. Saya tidak ada apa hendak disembunyikan. Kami hanya hendak lakukan yang terbaik kepada negara ini, pekerja dan pemegang saham.

[B]Pembangkang mempersoalkan kerjasama MAS dan Air Asia… apa komen?[/B]

Kami dipersoalkan oleh kedua-dua pihak, ada 27 soalan di Parlimen mengenai kerjasama ini. Saya tidak mahu kata pembangkang benar atau salah, sebaliknya semua pihak sepatutnya datang bertemu kami dahulu.

Tiada ahli parlimen pembangkang atau kerajaan yang bertanya soalan bercakap dengan kami dahulu.

Sekurang-kurangnya ‘find out’ apa sebenarnya.

Persepsi yang dicipta selepas kerjasama ini adalah MAS tidak berada dalam posisi sebaiknya, lebih menguntungkan Air Asia dan kamu beli QPR (kelab liga perdana Inggeris) dalam masa yang sama?

Kalau kamu nak cari salah, kamu akan jumpa. Nilai syarikat berasaskan pasaran saham. Ia bukan bail-out, Air Asia tidak bawa masuk tunai ke MAS, ia perteukaran saham. Dan merisikokan kedua-duanya.

Jika (saham) Air Asia menurun, MAS juga turun, jika MAS turun, saya dan Kamarudin juga rugi.

Ia bukannya bail-out. Dan mengenai pembelian QPR, kamu sedar tidak, sejak sebulan lalu, MAS dapat begitu banyak publisiti… sebelum ini jika kamu pergi ke London dan minta mereka namakan syarikat penerbangan dari Malaysia, mereka akan kata Air Asia.

Kalau kamu ke Australia, mereka akan kata Air Asia X, Air Asia X belanja empat kali lebih banyak dari MAS (dari segi iklan). Kamu perlu berbelanja. Itu adalah promosi.

Sebenarnya kes QPR saya yang rugi, jersi mereka masih biru (warna MAS) bukannya merah… kah kah kah (ketawa) saya yang kena jawab dengan lembaga pengarah Air Asia.

Tapi beri kami masa, saya yakin kerjasama antara MAS dan Air Asia akan menjadikan kita semua berjaya.

[B]Tan Sri sebut tentang mengambil semua ‘lost trafik’ boleh dihuraikan lebih lanjut…?[/B]

Dengan kerjasama ini saya katakana, Malaysia punyai model yang sama dengan Singapura. Kita perlu ambil semula pasaran kita. Mereka untung dari pasaran Malaysia dan Indonesia.

Apa yang penting untuk ambil semua trafik yang hilang kepada syarikat-syarikat lain. Contohnya, berapa ramai rakyat Malaysia pergi ke Jeddah, dan berapa ramai pulak yang menggunakan Jordanian, Emirates, Etihad, Egypt Air, kita ada empat pesawat sehari ke sana, dan dengan kerjasama ini kita boleh ambil semula ‘lost trafik’ tersebut.

Kita bawa semula ‘lost trafik’ itu sahaja dan jika berjaya itu sudah cukup mengguntungkan kita.-4/10/2011 - OLEH HELME HANAFI DAN MOHAMED HIEKAL

11 comments:

  1. Ini soal polisi UMNO dan juga perlembagaan.
    Sepatutnya UMNO mementingkan Melayu bukan India.

    Apa logik nya Mahathir bagi 20 juta setahun dan dua kapal terbang 400 juta kepada seorang India?

    Yang untung dan kaya India.

    Bagaimana kami orang Melayu yang sepatutnya UMNO perjuangkan?

    Kita pilih Mahathir perjuangkan Melayu tapi dia bagi buat billionair untuk Cina dan India.

    Jelas Mahathir mengkhianati Melayu amnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. India tu kaya sebab usaha dia, bukan nak tadah tangan kat UMNO jer...Tun Mahathir pulak nak bagi peluang pada sapa? nak tunggu Melayu juga nak start syrkat mcm ni? sampai bila? Tun pun tau kat sapa yang berhak ditolong. rakyat malaysia yang rajin dan bijak tu. bukannya just nak tunggu melayu saja. kalau nak bagi kat melayu jer, kan tak adil namanya.

      Delete
  2. Jangan terpedaya dengan helah Tony Fernandes. Dia mahu mengaut kekayaan berjuta ringgit dengan mempergunakan orang Melayu yang tidak faham selok belok perniagaan.

    Umpamanya, Tony Fernandes nak buat lapangan Terbang dengan Sime Darby. Kononnya perlu satu lagi airport.

    Tapi apa yang mendorong Tony Fernandes dengan Sulaiman Mahbob Mampu adalah kontrak berbillion untuk membuat airport itu. Atas dasar bodoh Tony Fernandes, mereka sanggup menyokong projek dan idea2 asalkan dapat pulang sejuta dua mungkin sebagai balasan.

    Bagi penjawat awam Melayu yang pengkhianat, gaji saja tak mencukupi. Mereka mesti buat mega projek supaya adalah habuannya nanti kot diberi oleh kontraktor! Bila rakyat kata tak menasabah baru projek airport Sime Darby dihentikan.

    Begitu juga, Fernandes akan menakut-nakutkan orang Melayu kononnya syarikat nya memberi pekerjaan kepada beribu orang. Kalau bisnes Airasia itu viable dah tahan lama tak apa.

    India ini cuba menutup perkara asas. Bisnes Airasia tak menguntungkan lama kelamaan orang yang diberi kerja pun perlu di hentikan.

    Dan jika rakyat bising dengan kehilangan pekerjaan, Kerajaan perlu pula bail out Air asia!

    Mengenai iklan MAS di QPR itu adalah penyalagunaan kuasa. Kerana Tony Fernandes bangga dia punya QPR, kenapa ya Melayu suka bantu, tapi duit untuk iklan datang dari
    MAS dan masuk kedalam QPR. Maknanya masuk poket Tony Fernandes!

    Tak faham lagi.

    Soal publisiti, MAS boleh pilih company lain.

    Lagi satu, tentang jumlah penumpang yang dibawa oleh AirAsia, tidak di sebut keluar negara atau masuk.

    SEbenarnya dengan tambang murah, pengaliran keluar duit pelancong Malaysia bertambah.
    Ini merugikan Malaysia!

    Tidak banyak pelancong yang dibawa masuk oleh AirAsia. Hanya pelancong Malaysia yang keluar ke Bali, Thailand dan berbelanja dan balik.

    Adakah ini menguntungkan ekonomi Malaysia?

    Ini lah penipuan seorang India yang dibantu oleh Mahathir.

    Jangan pula orang UMNO tidak tahu. Bapa Mahathir adalah seorang India dari Kerala!!!

    ReplyDelete
  3. Penajaan MU yang kononnya di buat oleh AirAsia sebetulnya menggunakan duit Tourism Malaysia 50 juta. YA India ni pandai menggunakan duit awam untuk publisiti syarikat dia!


    Sekarang tak de kut sebab orang dah tahu dan buat bising, Tourism pun malu.

    F1 adalah syarikat Proton Lotus yang digunakan secara percuma! TAk de bayaran kepada Proton. Kenapa yang pengurusan Proton bodoh bagi free?

    Agaknya ada orang yang tolong lah hehehe.

    Maka hebatlah nama india Tony Fenandes ni. Sampai dapat dato seri lepas tu Tan Sri.

    Kita orang melayu dapat apa? Kenapa diagungkan orang India? SEbab adalah mamat melayu dapati sikit-sikit tempias.

    Tapi ahli UMNO perlu faham ini dan sebarkan maklumat yang tepat mengenai permainan Tony Fernandes. Takkan tugas UMNO pula perjuangkan India??

    ReplyDelete
    Replies
    1. TS tony india, tp ttap rakyat malaysia.

      Delete
  4. Kenakan Cukai keluar negaraThursday, November 24, 2011 1:15:00 AM

    Pencemaran ozone adalah paling tinggi disebabkan oleh kapal terbang.
    Dengan mengalakan orang yang tidak berminat naik kapal terbang ini bermakna semakin besar lubang ozone.

    Dari segi environment sepatutnya perjalanan udara yang tidak penting tidak digalakan seperti di eropah.

    Hari ini Air Asia sediakan tambang murah dari KL ke Jepun. Ini bermakna ramai rakyat Malaysia akan keluar ke Jepun dan berbelanja disana.

    Dimanakah keuntungan kepada Malaysia? India ini kata 30 juta orang telah menggunakan airasia. Majoriti adalah rakyat malaysia yang berbelanja di luar negara. Bayangkan berapa billion pengaliran keluar duit orang Malaysia.

    Mengikut NST selain Nazir Razak yang dapat lebih 10 juta imbuhan setahun, Fernandes juga dapat gaji 10 juta setahun! Dengan mengalakan rakyat malaysia berbelanja diluar negara. Itu tidak dikira komisen beli kapal terbang,

    Bandingkan dengan Indonesia yang mengenakan cukai kepada rakyat nya yang ingin keluar negara nampak sangat UMNO ini tidak cekap. Terutama Menteri Kewangan, Transport dan Majlis Tertinggi.

    Semua tak nampak mainan India ini malah dipuji dan diberi Tan Sri lagi. Memang dasar melayu bodoh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. oo...kalaulah ditakdirkan si Tony dulu org melayu, xde korg kutuk2 kan? :-)

      Delete
  5. Sebenarnya mainan AirAsia oleh Fernandes, Mahahtir dan Mampu adalah untuk membina lapangan terbang yang bernilai berbilion kontraknya.

    Sekarang mereka bertelagah tentang kos lapangan baru yang dikatakan 4 billion.

    Fernandes marah sebab dia nak buat lapangan terbang pakai duit syarikat Melayu Sime Darby dulu dibatalkan.

    Ini semua mainan projek mega.

    Bila ada banyak kapal terbang India ni kata, saya takde tempat nak letakkan kapal terbang.

    Baru2 ini ada MP kata banyak kapal terbang AirAsia tidak terbang tapi dipark kan saja???

    Jadi kita lihat Fernandes, Sulaiman Mahbob, Musa Hitan dan Lembaga Pengarah Sime Darby cuba mempergunakan duit syarikat Sime Darby untuk membuat lapangan terbang.

    Tak dapat buat lapangan terbang hampir satu bilion diberi kepada Cina Singapura dan Malaysia untuk beli E and O.

    Ini bermakna UMNO tidak dapat mengawal Lembaga Pengarah syarikat2 PNB yang bebas mengkayakan orang2 Cina dengan membeli secara TUNAI saham2 syarikat seperti SP SEtia dan E and O.

    Lembaga Pengarah Melayu ni mungkin lah dapat tempias nya dari tokeh2 Cina ini siapa tahu. Tapi bukan duit mereka jadi mereka peduli apa?

    Bukan lebih baik Sime Darby bagi 800 juta itu kepada Proton ata PErodua buat kereta baru?

    Pembangunan sebuah kereta cuma kosnya 250 juta.
    Dengan 800 juta, Sime Darby boleh bantu negara, Proton buat 3 model baru!

    Ini tidak bagi CASH 800 juta kepada Cina! Bahalol betul UMNO dan Melayu yang dilantik jadi lembaga Pengarah.

    Sekarang Hamad Kama Piah, PNB nak beli lagi TUNAI SP Setia. Bagi duit kepada industri Melayu ada juga gunanya, dari buat Cina jadi bilionaire.

    ReplyDelete
  6. Melayu dah lama bersatu. Tgk mesyuarat UMNO terbaru dan kini.
    Yang masaalahnya orang kat atas tu dari muda sampai tua muka yang sama saje. Bila UMNO menang mereka jadi Menteri lagi. Zahid Hamidi dari ketua pemuda jadi Naib Presiden, Hishamudin dari Ketua Pemuda jadi Naib Presiden.

    Bila dah lama idea pun idea lama. Sebab itu orang Melayu cari parti lain. Power corrupt, lama2 pegang kuasa pun sesiapa pun boleh jadi korup.

    Lepas dapat sokongan orang Melayu apa orang2 kat atas tu nak buat? Balik jumpa kontraktor Cina agaknya bincang pasal projek mega.

    Bayangkan Khairy yang di dapati korup dalam umno dibenarkan jadi Ketua Pemuda. Kalau dibiarkan dia akan jadi Naib mcm Zahid dan Hisham. Tak ke haru?

    Penyokong Khairy tulah yang 36 orang yang terima rasuah undi dia. Jika UMNO nak orang Melayu sokong, pemimpin pun kena buang.

    Ahli UMNO mcam kata sorang tu tak larat nak defend pemimpin yang hanya cari keuntungan untuk keluarga mereka.

    Najib - adik dia Nazir ambil komisen gabung syarikat melayu sampai sime darby rugi berbilion

    Hishamudin - abang dia kontrak tukar duit lima ringgit bank negara. Padanlah bank negara sekejap tukar duit. Ada money to be made here.


    Sharizat - suami dapat loan 2% 250 juta! Kaya gila babi atau gila lembu!

    Rafidah - AP bisnes hanya 300 juta saja katanya..takpelah bagi AP king orang india menantu.


    Pak Lah - aku tidak kutip harta di dunia tapi Oil for Food untuk menantu ku.

    Mahathir - Jika kita mahu berkongsi kekayaan maka kita akan hanya kongsi kemisikinan. Sebab itu biarlah anak2 saya Mokzani jadi orang terkaya dengan duit Maybank, kontrak Petronas.

    Azeez Rahim --baruah siapa

    MAS bagi India Airasia - idea Nazir sebab tu masa tanda tangan muka dia timbul. apa hal?

    Zahid beli peralatan bilion bilion mcm duit sendiri.


    Felda - komisen terbesar idea siapa

    Najib - 200 juta untuk Permata - konsert termahal - seorang penyanyi kecil termahal

    Kahiry - pemuda terkaya tanpa kerja. skandal ecm libra

    Ini cuma contoh2 yang boleh dibaca umum. Yang kita tak tahu...nauzubillah.

    Lepas tu bagilah 500, 100 pada rakyat jelata.

    Melayu memang mencari parti untuk kepentingan mereka. Tetapi UMNO telah di hijack oleh PEmuda2 obes dan mamak2 sebagai alat untuk dapat kontrak.

    Masaalah Melayu sekarang, kalau ditelan mati emak kalau diluah meraka dan anak pinak di atas akan bertambah kaya.

    Sepatutnya kita nak dengar dasar. Mcm mana nak kekang kekayaan Billionaire cina dan India.

    Mcm mana nak agik kekayaan sama rata.

    Kurangkan jarak dari 100 sebulan dengan yang 40 billion tu?

    ReplyDelete
  7. Sebenarnya negara kita kaya tetapi telah dimonopoli oleh golongan yang tamak dan kaki exploitative.

    Golongan seperti ini ada di setiap masyarakat. Sebab itu sistem kemasyarakatan dan undang2 perlu ada untuk memastikan kesejahteraan umum mendahului kepentingan perseorangan.

    MAS mempunyai 20000 pekerja, kebanyakannya Melayu, Airasia cuma ada 2000 pekerja. Jadi siapa yang lebih memberi manfaat kepada masyarakat?

    Pembelian AirAsia oleh Kerajaan suatu yang pelik. Bukankah UMNO nak jual aset negara tapi kenapa pula beli aset orang India ini?

    Sekarang Kerajaan bertanggungjawap ke atas hutang2 7 bilion Air Asia kerana mempunyai 10% saham AirAsia.

    Sudahlah begitu, Azman Mohktar bagi 20% saham kepada Tony dengan percuma!

    Kononnya 10% AirAsia sama dengan 20% MAS! Tapi AirAsia hutang besar kapal terbangnya. Perlukah Malaysia mempunyai 2 airline?

    Kalau MAS syarikat bermasaalah kenapa Tony sanggup ambil 20%? Knpa tak bagi semua 50 % kepada Kristian Tony Fernandes ini mcm Mahathir buat bagi free AirAsia?

    Mcm tangan yang sama saja. AirAsia bagi Tony, MAS bagi Tony. Lapangan terbang buat free, iklan MU free.

    Malaysia rugi berbilion rakyat keluar negara!!!

    Kerajaan susah payah membawa orang luar melawat Malaysia, tetapi Fernandes dengan megah dibiarkan membawa rakyat Malaysia keluar melawat Bali, Phuket, Bandung, Australia, Hadyai etc. Siapa yang untung?

    Memang Tony Fernandes has nothing to hide sebab yang buatkan untuk dia adalah Azman Mohktar, Nasir Razak sebagai broker, Mahahthir, Khairy semua pengkhianat Melayu dan negara.

    Takkan Majlis Tertinggi UMNO tak nampak pengaliran keluar berpuluh bilion yang disebabkan oleh AirAsia dan mencegah ketiadaan polisi yang mencegah AirAsia mengaut keuntungan dengan merugikan Malaysia amnya.

    ReplyDelete
  8. Semua tak sedar yg korang ni racist nak mampus. seolah2 india n cina xda hak utk berusaha dan berjaya. In this world, the best man wins. bukan yg nak tadah tangan jer nak benda senang sbb ada hak istimewa.

    ReplyDelete

Instaforex