Sunday, May 24, 2009

Sejauh manakah Permahaman Anda Tentang Konsep 1Malaysia

Sejak konsep Satu Malaysia yang digagaskan oleh YAB Dato Seri Najib baru-baru ini, sejauh manakah permahaman kita tentang konsep yang dibawah itu melalui penyataan ini Satu Malaysia - Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan.

Saya suka untuk mengetengahkan hasil daripada Kolokium "1-Malaysia" yang bertemakan ‘Hala Tuju Ekonomi Bumiputera’ anjuran Gagasan Badan Ekonomi Melayu (GABEM) untuk dibincangkan. Ikuti laporan lanjut disini

Kita umum mengetahui bahawa ada 8 ciri yang disebutkan dalam Satu Malaysia iaitu budaya kecemerlangan, ketabahan, rendah hati, penerimaan, kesetiaan, meritokrasi, pendidikan dan integriti.

Adakah harapan ini berupaya mengubah pandangan rakyat terhadap perubahan yang ingin dibawah oleh YAB Perdana Menteri kita. Adakah kenyataan yang dibuat oleh YAB PM semasa lawatan beliau ke Sabah baru-baru ini bahawa Sabah adalah contoh terbaik untuk konsep Satu Malaysia, berkaitan rapat tradisi perpaduan yang telah dipegang oleh Rakyat Sabah.

Saya rasakan perkara ini perlu ada penjelasan yang lanjut oleh pihak pemerintah agar sebarang kekeliruan dapat ditafsir dan diperbetulkan secara baik tanpa ada versi-versi tertentu.

Diharapkan anda dapat memberi pandangan agar kita bersama-sama berkongsi dan bertukar pendapat melalui platfom di ruang ini.

3 comments:

Instaforex