Sunday, June 21, 2009

Kalau daerah Membakut jadi perintis usaha "Sawah Terbiar", Ranau macam mana?

Akhbar dalam New Sabah Times hari ini memaparkan berita bahawa "Membakut Jadi Perintis". Apa yang dirintiskan disana, berikut adalah sebahagian petikan yang diambil dari berita tersebut, "MEMBAKUT: Kerajaan Negeri dengan dibantu oleh Kera-jaan Pusat akan terus berusaha untuk membangun kawasan tanah sawah yang terbiar yang ada di seluruh negeri ini untuk penanaman padi..." Ikuti berita penuh disini.

Kalau kita dapat ambil perhatian berita ini, sebenarnya Ranau juga berupaya untuk menjadi sebahagian pengeluar padi untuk negeri Sabah. Ada beberapa tempat yang boleh dikenalpasti kawasan tanah yang boleh diterokai dan sesuai untuk penanaman padi seperti di kawasan Tanah Rata Ranau mengujur dari Kg Marakau, Kg Libang hingga ke Kelimu dan Mukim Timbua yang terdiri dari Kg Timbua, Kg Merungkin Skim, Kg Merungin 1, Kg Merungin 2 dan Kg Kembiroi. Kawasan-kawasan ini telah dirancangan untuk tujuan penanaman padi yang mana sistem pengairan telah dibina bagi tujuan ini. Malangnya, usaha-usaha ini tidak mencapai matlamatnya atas sebab kurangnya pemantauan dan sokongan kepakaran teknikal daripada agensi kerajaan untuk lebih komitmen melaksanakan projek ini sebagai sumber penanaman padi yang boleh dioptimumkan secara komersil. Usaha-usaha ini hanya seperti "Melepas Batuk Ditangga" hanya sekerat jalan. Penduduk kampung kerapkali ditaburkan janji-janji manis hinggakan berita perkembangan perlaksanaan projek terkubur sekian lama.

Para Yang Berhormat (YB) sepatutnya perlu melihat peluang yang ada dan seharusnya menjadi tema "Pertanian Adalah Perniagaan" dapat direalisasikan demi kebaikan masyarakat di Ranau. Para YB kenalah memikirkan idea yang kreatif & inovasi agar peruntukan yang tersedia untuk projek Pertanian oleh Kerajaan Malaysia dapat diperas ugut untuk daerah Ranau, kerna mereka adalah wakil rakyat yang membawa suara rakyat kepada kerajaan. Usahakan dahulu kepada projek-projek bersepadu seperti yang dirintiskan di Membakut berbanding memikirkan projek-projek yang mega, agar rakyat mendapat manafaat dan pulangan hasil yang baik kepada mereka.

--Pemuda Ranau

No comments:

Post a Comment

Instaforex