Monday, June 29, 2009

Bukit Sampah Tanah Merah Ranau

Pemuda Ranau ingin mendapat perhatian pihak yang berwajib bagi melihat situasi yang jarang dilihat tetapi bakal menjadi isu yang memberi kesan jangka panjang kepada persekitaran dan warga penduduk Ranau yang berada dalam radius Bukit Sampah yang terletak di Tanah Merah, Ranau.

Warga Ranau berharap akan ada tindakan yang diambil bagi memulihnya dengan segera dan mencari penyelesaian kepada kaedah Sistem Perlupusan Sampah yang bersistematik dan mesra alam. Kelemahan perancangan bagi mengurus bahan buangan tersebut bakal mengundang masalah dan kesannya adalah kepada warga Ranau.

Warga Ranau amat berharap pihak berkuasa tempatan seperti Kementerian Kerajaan Tempatan Dan Perumahan Persekutuan yang Timbalan Menterinya adalah oleh Datuk Seri Panglima Haji Lajim bin Haji Ukin dari Sabah, dan juga YB Datuk Hj. Hajiji Hj. Noor, Menteri Kerajaan Tempatan Dan Perumahan Negeri Sabah, dapat bekerjasama membantu untuk mengatasi masalah ini dan mendapatkan peruntukan dana dalam Rancangan Malaysia Ke Sepuluh (RMK-10) agar satu sistem dapat dirancang bagi mengurus sistem pelupusan sampah ini di Ranau. Kami warga dari Ranau berharap isu-isu ini dapat diambil perhatian serius.

Ikuti klip video ini & juga gambar-gambar yang diambil.




From Bukit Sampah

1 comment:

  1. isk sampah ni patut di hilangkan dari bukit ni.. sgt mencemarkan alam sekitar la.. isk isk isk

    ReplyDelete

Instaforex