Sunday, March 8, 2009

Merencana Perubahan Minda Bumiputera Dengan Mempratikalkan Kreativiti & Innovasi "PURPLE BEACH"

Ambil masa 10 minit untuk melapangkan fikiran, relaks-relaks duduk memikirkan apa yang berlaku kepada persekitaran kita masa ini. Cuba fikirkan & renungkan perlakuan orang-prang kita di Ranau dari segi ekonomi, kerjaya, aktiviti rutin harian, keluarga, aset milik sendiri, pertanian, pasaran, sosial dan macam-macam lagi. Adakah kita perihatin kepada persekitaran kita. Fikirkan juga diri kita, adakah kita selesa dengan kehidupan sekarang atau masih banyak kekurangan dan ruang lagi yang perlu diperbaiki.

Mungkin kita rasakan apa yang difikirkan tadi makin berserabut entah sampai sukar untuk menyimpulkan apa yang bermain dikotak fikiran kita.

Baru-baru ini, saya dan Cikgu Thomas @ Tarmizi menghadiri satu seminar di KCCI Penampang, Sabah yang saya rasakan dapat merangsangkan dan membantu kita untuk mengubah mindset minda kita terhadap persekitaran yang berada di sekeliling kita. Program seminar ini yang berteraskan Konsep Purple Beach - Sistem M3IQRA sebagai tool yang berkesan untuk mencetuskan revolusi minda ke arah mencerna pemikiran yang Kreativiti dan Innovasi secara lebih berkesan lagi. Saya suka untuk meletakkan beberapa gambar disini dan sedikit sebanyak point-point yang boleh kita kongsi bersama.



Ada beberapa topik yang saya cuba kongsikan disini.

1. Apa kah dia Kreativiti & Innovasi?

Terlebih dahulu apa itu kita perlu tahu idea ini macam mana, kerana kreativit & innovasi bermula dari idea-idea yang kita hasilkan. Sesuatu idea itu dihasilkan melalui bagaimana cara kita melihat sesuatu perkara itu, bagaimana ia dapat kita digambarkan dan diilhamkan serta bagaimana ia dapat dicipta dengan cara yang baru. Ia selalunya idea yang special, luar biasa, terkini dan unik.

Jadi, jika kita faham sudah apa itu idea, maka dengan konsep yang lebih mudah, kreativiti adalah hasil-hasil sesuatu idea yang dikumpulkan kemudiannya menghasil dan membentuk idea-idea yang baru. Innovasi itu pula adalah bagaimana mana kreativiti itu diimplementasikan membentuk sesuatu yang terkini.

Permahaman cara kampung kira macam kita umpamakan benih itu idea-idea yang ada ditanam, disiram dan dijaga baik-baik dalam pasu kemudiannya ia membesar dengan mengeluarkan pokok-pokok yang cantik dan berseri.

2. Kreativiti itu amat penting dan perlu ada dalam diri kita, tanpanya kita sukar untuk maju dan bersaing dalam memajukan diri.

3. Kita sebagai bumiputera perlu bergabung memberi idea-idea dan berusaha untuk mengilhamkan bagaimana sumber yang kita miliki itu dipergunakan secara lebih berkesan lagi. Kita perlu keluar dari ke pompong pemikiran dalam kotak. Cuma kita perlu belajar dan mempraktikkan cara kita untuk memahirkan diri lebih berkreatif dan berinovasi.

4. One track mindset bermaksud pemikiran minda yang hanya menjurus satu arah seperti perjalanan keretapi. Kita perlu berusaha menjadikan diri ini berfikir dalam semua bentuk penunjuk arah, seperti helicopter.

5. Maka itu, kita perlu belajar dan belajar untuk menajamkan pemikiran kita agar kita sentiasa bersedia dan berfikiran positif untuk menghadapi kekalutan persekitaran yang tidak menentu. Kaedah yang terbaik adalah bagaimana kita dapat memahami Formula M3IQRA dalam kehidupan kita seperti yang digariskan:
1. Mindset Reset - Menukar cara kita berfikri
2. Motivation - Aspirasi untuk lebih berkreatif
3. Methods - Belajar teknik untuk berkreatif
4. Inquisitiveness & Ingenuity - Senantiasa bertanya dan berasa ingin tahu
5. Questioning - Banyak bertanya bagi menambah pengetahuan
6. Reasoning - Analisis dan logik akan sesuatu
7. Action - Bertindak atau implement


Kita berharap agar kita sebagai bumiputera sentiasa berusaha untuk memajukan diri, jangan biarkan diri kita ketinggalan kerana kita punya kekuatan yang harus dieksploitasikan. Untuk pengetahuan lanjut sila rujuk Ghazi - Malaysian Association of Creativity and Innovation (MACRI)

No comments:

Post a Comment

Instaforex