Sunday, February 15, 2009

Siapa Itu Karpal Singh?

Mungkin kita tertanya-tanya kenapa Karpal Singh begitu lantang & beriyah-iyah sangat ingin mengemukakan saman terhadap Sultan Perak. Pada ruangan kali ini, adalah lebih baik untuk kita baca dan berfikir disebalik kelantangan beliau sehingga menimbulkan suasana yang tegang dan panas, menaikkan rasa marah orang Melayu khasnya UMNO yang banyak digerakkan oleh Pemuda UMNO di semenanjung pada masa ini.

Kesempatan ini, saya cuba selitkan artikel "Siapa Itu Karpal Singh" yang saya ambil dari saudara Dr Novandri Hasan Basri, akan isu-isu yang dibangkitkan dapat kita fahami dan ikuti sebaik-baiknya. Sila ikuti artikel berikut dibawah.


Saya sudah dalam politik sejak 1974. Siapa itu Pemuda UMNO?". Inilah kata-kata seorang pemimpin politik DAP yang begitu sombong tapi begitu bodoh. Nama beliau Karpal Singh. Beliau merupakan ahli Parlimen Bukit Gelugor, Pulau Pinang.

Dan selama dua penggal, beliau tidak memberikan sebarang sumbangan langsung untuk Parlimen Bukit Gelugor hanya suara-suara sumbang beliau di dalam parlimen.

Kita semua tahu kenapa beliau dipilih sebagai ahli parlimen. Kononnya, agar berlaku check & balance di dalam segala aktiviti yang diputuskan di dalam parlimen. Dan Karpal Singh diharapkan agar menggunakan skil berhujah yang beliau mahir sebagai seorang peguam untuk meneliti serta melawan segala yang diusulkan oleh parti pemerintah.

Tetapi kita tahu beliau tidak dapat menyumbang apa-apa untuk parlimen beliau sendiri. Parlimen Bukit Gelugor hanya tinggal sebagai nama sahaja.

Mujurlah Parlimen Bukit Gelugor mempunyai beberapa ADUN yang menjaga kawasan-kawasan di dalam Parlimen Bukit Gelugor. Itu pun sekadar menuruti prosedur dan perlaksanaan yang telah dirancang oleh parti pemerintah negeri sebelum ini.

Pokoknya, tidak ada keistimewaan dan 'wow' factor di dalam ADUN DAP dan Keadilan di dalam Pulau Pinang.

Kini, Karpal Singh dengan begitu sinis mengatakan bahawa beliau sudah lama di dalam politik sejak 1974 jika dibandingkan dengan Pemuda UMNO yang membuat kenyataan polis mengenai tindakan Karpal Singh mempersoalkan titah Sultan Perak.

Jika beliau benar-benar sudah terlalu pandai kerana berpolitik sejak 1974, beliau sepatutnya lebih mahir di dalam soal-soal sensitif yang melibatkan Sultan beliau sendiri.

Realitinya, beliau perlu ingat bahawa beliau juga tertakluk kepada sistem Raja perlembagaan dan perlembagaan itu sendiri. Apakah beliau sudah lupa 'Kesetiaan kepada Raja dan Negara'?

Perkara 181. Kecualian bagi kedaulatan, dsb., Raja-Raja.

(1) Tertakluk kepada peruntukan Perlembagaan ini, kedaulatan, prerogatif, kuasa dan bidang kuasa Raja-Raja dan prerogatif, kuasa dan bidang kuasa Pembesar-Pembesar Memerintah Negeri Sembilan di bawah wilayah-wilayah mereka masing-masing sebagaimana yang telah ada dan dinikmati hingga kini adalah tetap dan tidak terjejas.

(2) Tiada apa-apa jua prosiding pun boleh dibawa di dalam mana-mana mahkamah terhadap Raja sesuatu Negeri atas sifat peribadinya kecuali di dalam Mahkamah Khas yang ditubuhkan di bawah Bahagian XV.

Perkara 182. Mahkamah Khas.

(1) Maka hendaklah ada suatu mahkamah yang hendaklah dikenali sebagai Mahkamah Khas dan hendaklah terdiri daripada Ketua Hakim Negara Mahkamah Persekutuan, yang hendaklah menjadi Pengerusi, Hakim-Hakim Besar Mahkamah Tinggi, dan dua orang lain yang memegang atau pernah memegang jawatan sebagai hakim Mahkamah Persekutuan atau Mahkamah Tinggi yang dilantik oleh Majlis Raja-Raja.

(2) Apa-apa prosiding oleh atau terhadap Yang di-Pertuan Agong atau Raja sesuatu Negeri atas sifat peribadinya hendaklah dibawa di dalam Mahkamah Khas yang ditubuhkan di bawah Fasal (1).

(3) Mahkamah Khas hendaklah mempunyai bidang kuasa khusus untuk membicarakan segala kesalahan yang dilakukan di Persekutuan oleh Yang di-Pertuan Agong atau Raja sesuatu Negeri dan segala kes sivil oleh atau terhadap Yang di-Pertuan Agong atau Raja sesuatu negeri walau di mana-mana pun kausa tindakan berbangkit.

dan juga :-

Perkara 183. Tiada tindakan boleh dimulakan terhadap Yang di-Pertuan Agong atau Raja kecuali dengan keizinan Peguam Negara sendiri.

Tiada tindakan, sivil atau jenayah, boleh dimulakan terhadap Yang di-Pertuan Agong atau Raja sesuatu Negeri berkenaan dengan apa-apa jua yang dilakukan atau ditinggalkan daripada dilakukan olehnya atas sifat peribadinya kecuali dengan keizinan Peguam Negara sendiri.

Makanya, Karpal Singh perlu berhati-hati dan jangan cepat melenting apabila ada yang mempersoalkan tindakan beliau sendiri.

Tetapi dalam masa yang sama, penulis juga mengucapkan tahniah kepada beliau kerana membakar jambatan politik beliau dengan Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang dan pemimpin-pemimpin lain di dalam PKR.

Penulis tahu bahawa segalanya itu hanyalah sandiwara politik Karpal Singh dan Anwar Ibrahim dan mereka akan berpeluk mesra selepas ini kerana kemaruk politik Anwar Ibrahim.

Tetapi tindakan Karpal Singh itu sekurang-kurangnya membuka pekung di dada beliau sendiri dan jelas menunjukkan ketidakarifan politiking beliau yang kononnya sudah menjangkau 35 tahun.

Soalan seterusnya, apakah 35 tahun itu juga menunjukkan bahawa sudah tiba masanya untuk Karpal Singh mengundurkan diri dari arena politik dan duduk diam-diam di dalam rumah beliau?

No comments:

Post a Comment

Instaforex